• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

מבחני תרגול לפי נושא

טיפים לכתיבת מאמר טיעון?

יכול לתת טיפים טובים לכתיבת מאמר טיעון?
קטגוריה: נושאי לימוד לבגרות לפני 2 שנים

היי אבי,

הבסיס לכל מאמר טיעון הוא עמדה ברורה של הכותב (אתה), אשר בהדרגתיות תשכנע את הקורא של המאמר.

לכן, מאמר טיעון טוב הוא קודם כל מאמר טיעון שהכותב עצמו חש משכנע בו. אם סיימת לכתוב מאמר טיעון ואתה אומר לעצמך ״ואו.. הייתי ממש משכנע״ סימן שאתה כבר בכיוון הנכון.

אמנם יש מספר עקרונות של מבנה ותוכן למאמר (שואתם תיכף אפרט), אך ראשית עלינו להבין שבכדי לשכנע את הקורא אנחנו צריכים להבין טוב טוב מה העמדה שאותה נרצה להביע, ולדבוק בה לאורך כל המאמר.

לדוגמה:  קיבלת מטלה לכתוב מאמר טיעון על תופעת האופניים החשמליים בקרב בני נוער.

יש התומכים בהצבת גיל מינימום לרכיבה על אופניים חשמליים, ואילו אחרים טוענים שבי נוער מספיק אחראים כדי להיות זהירים.

ראשית עליך להחליט מה העמדה שלך בעניין, כי העמדה הזו לא תשתנה לאורך כל המאמר!!

אחרי שקבעת את עמדתך, נניח שאתה נגד הגבלת גיל הנסיעה, עליך לעבור לשלב בחירת הנימוקים לשכנוע. כלומר, עליך לנסח מספר סיבות אשר יסבירו לקורא מדוע אסור להגביל בני נוער לנסוע על אופניים חשמליים.

כתבתי פה מספר נימוקים, אך למעשה ניתן להעלות כל נימוק, כל עוד הוא רלוונטי לנושא.

הנימוקים שלי:

  1. עם חינוך ראוי והסברה טובה, בני נוער יכולים להיות יותר עצמאיים בעזרת האופניים החשמליים, במקום להיות נטל על הוריהם.
  2.  לפני הופעת האופניים החשמליים, בני נוער היו נוהגים להוציא קשיון על אופנוע בגיל צעיר, וזהו כלי מסוכן בהרבה מהאופניים. עדיף שיסעו על אופניים מאשר על כלים אחרים.
  3. הרכיבה על האופניים יכולה, בעזרת הדרכה נכונה, להיות בשבילם כלי תרגול ואימון לקראת הדבר האמיתי: מכונית. בכך, הם יגיעו יותר מוכנים כאשר יוציאו רשיון נהיגה בגיל 17.

הנימוקים שציינתי פה הם רק הצעה, יכולים להיות עוד עשרות ואולי אף מאות נימוקים נגד הגבלת בני נוער שרוכבים על אופניים חשמליים, ופה הכדור הוא בידיים שלך, הכותב, לחשוב על סיבות מספיק טובות.

טיפ אחרון: מבנה המאמר שלך

חלק את המאמר שלך לפסקאות בסדר הבא:

  1. פסקת פתיחה - שבה אתה מציג את הנושא של אופניים חשמליים, ונותן חומר רקע למאמר שלך
  2. בפסקה השנייה נציג את העמדה שלנו, וניתן נימוק אחד לעמדתנו זו
  3. בפסקה השלישית נפרט את הנימוק השני לעמדתנו, ואף נוסיף דוגמה מהחיים או נתונים ממחקר שנעשה בנושא (אפשר להמציא, העיקר שיישמע הגיוני ורלוונטי).
  4. בפסקה זו ניצור דיאלוג עם עמדה שמנוגדת לעמדה שלנו. נציג נימוק של ״מה הצד השני היה אומר״, ואז נפריך נימוק זה על ידי נימוק משלנו. שלב זה הוא חשוב מאוד כי אנו מוכיחים שאנו מודעים לעמדה המנוגדת ולנימוקיה, אבל אנחנו עדיין מאמינים שהעמדה שלנו טובה יותר
  5. סיכום - לא נכתוב מידע חדש, רק נחזור על הטענה והעמדה שלנו בקצרה.

אני מצרף פה קישור לשיעור על מאמר טיעון באתר שלנו ולמאמר טיעון לדוגמה:

למאמר טיעון לדוגמה לחץ כאן

לשיעור על מאמר טיעון לחץ כאן

מקווה שעזרתי, ובהצלחה בבחינה!!

נמרוד


עוד שאלות ותשובות

פרסמו שאלה חדשה ונימי יענה

שיעורי וידאו לבגרות בלשון

  • 1

שיעור פרטי עם נימי

רוצה הדרכה ועזרה אישית?

נמרוד (נימי) רונן, הסמכות המקצועית בצוות שלנו, הוא מורה פרטי ללשון שהכין כבר מאות תלמידים לבגרות, בקבוצות ואחד-על-אחד.

לפרטים על שיעורים פרטיים עם נימי או קביעת שיעור לחץ/י כאן >>

תודה על עזרתך בשיפור לשונימי!

אנא פרט/י ככל הניתן על השגיאה/תקלה שמצאת בעמוד זה.