• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

מבחני תרגול לפי נושא

במאמר טיעון הכותב יביע את עמדתו בעזרת מספר רכיבים.

טענה מרכזית

הטענה המרכזית היא המסר המרכזי שהכותב שואף להנחיל לקוראיו. זו הטענה החשובה ביותר בטקסט, השורה התחתונה שלו. כל המאמר יוליך אותנו לקראת הטענה המרכזית, ולכן במקרים רבים הכותב ינסח את טענתו המאכזית באחת מהפסקאות האחרונות בקטע, אך לא מן הנמנע שהיא תופיע גם באחת הפסקאות שבאמצע הקטע. לכן חשוב לקרוא את כל הקטע, כדי לוודא שלא החמצנו אף אחת מטענותיו של הכותב.

נימוקים

הנימוקים של הכותב הם ההסברים שבהם הוא מצדיק את עמדתו ואת טענתו המרכזית. הנימוקים יכולים להשתייך למגוון היבטים: חברתי, כלכלי, מדיני, בטחוני, סביבתי, פסיכולוגי ועוד. טיעון טוב הוא טיעון שנשען על נימוקים מהיבטים מגוונים. ככל שהנימוקים מגוונים יותר, כך עמדתו של הכותב תהיה משכנעת ואמינה יותר. ככל שהכותב יפרט יותר את נימוקיו, ויסביר אותם לעומק, כך יהיה משכנע יותר.

ומטרת הטיעון היא כמובן לשכנע.

נתונים ודוגמאות

כדי להמחיש את ההסברים והנימוקים, הכותב ישתמש במקרים מהמציאות, בחוות דעת של מומחים, בסקרים ובמחקרים שנערכו בנושא. כל אלה יסייעו לו להמחיש את נימוקיו ולשכנע את הקורא בצדקתם.

מטבע הדברים, הנתונים והדוגמאות יופיעו אחרי הנימוק בתוך הפסקה. הם יחזקו ויבססו אותו, ובכך יעזרו ביצירת אפקט השכנוע שהולך ומתגבר לאורך מאמר הטיעון.

טענת נגד והפרכתה

זהו הדובדבן שבקצפת מבחינת רכיבי הטיעון. השיא של מהלך השכנוע מגיע כאשר הכותב מביע טענה המנוגדת לעמדתו, ולכאורה מחלישה אותה. עם זאת, לאחר הצגת אותה טענה הכותב יגיב לה ויוכיח את עליונות הטענה שלו. טענת נגד והפרכתה מופיעות כמעט בכל טקסט טיעוני, וזאת מתוך מודעות בקרב הכותבים לכוחו של רכיב זה בתהליך השכנוע.

משפטי הסתייגות (טענת הנגד) יכולים להתחיל כך:

אמנם חינוך דיגיטלי עדיין נחשב נסיוני, אבל מערכת החינוך רק תפסיד אם לא תשכיל לאמץ את החידושים הטכנולוגיים של המאה ה-21.

טענת הנגד = החינוך הדיגיטלי עדיין בחיתוליו.

ההפרכה = ההפסד בהימנעות מטכנולוגיה גדול בהרבה מהסיכון בשילובה בלמידה.

דוגמה נוספת

 יש שיטענו כי....., אולם אני סבור ש....

אפשרות נוספת היא אזכור המתנגדים בגוף שלישי, למשל: ודאי יקומו ויאמרו המתנגדים ש...., אך ניתן לראות בבירור כי.....

רכיב טיעון נוסף הוא שימוש באמצעים רטוריים, ובו נדון בסיכום נפרד. לחצו כאן לסיכום האמצעים הרטוריים.

דירוג נוכחי: Star activeStar activeStar activeStar activeStar active
 

עוד סיכומים מלאים לבגרות

לחצו על שם הנושא שמעניין אתכם ללמוד כדי לראות את כל הסיכומים:

בחנו את עצמכם! תרגולים בנושא הבנת הנקרא והבעה

בחנו את עצמכם! סימולציות ותרגולים מלאים לקראת הבחינה

כל נושאי התרגול לבגרות באתר

שיעור פרטי עם נימי

רוצה הדרכה ועזרה אישית?

נמרוד (נימי) רונן, הסמכות המקצועית בצוות שלנו, הוא מורה פרטי ללשון שהכין כבר מאות תלמידים לבגרות, בקבוצות ואחד-על-אחד.

לפרטים על שיעורים פרטיים עם נימי או קביעת שיעור לחץ/י כאן