• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

מבחני תרגול לפי נושא

איך להסביר פעיל וסביל לעולים חדשים?

קטגוריה: נושאי לימוד לבגרות לפני 2 שנים

היי ליאל, זו אכן שאלה מעניינת, שכן לעולים חדשים יש קושי רב יותר בהבנת המשמעויות של השפה, ויצירת רצף מתוך הקשר במשפט. הייתי ממליץ לך ללמד את הנושא בגיבוי עושר של דוגמאות, אשר נטועות בתוך משפט ואשר יסייעו לתלמידיך לזכור, מתוך הדוגמה, את הכלל.

זהו עיקרון למידה טוב לתלמידים שהנושא קשה להם: שינון של דוגמה ספציפית, אשר משליכה על הכלל.

אם הדוגמאות עדיין לא מספיקות, הייתי עובר ללמד בצורה יותר טכנית, לפי שיטת סימני הזיהוי. כאמור, היא לא תיתן מענה מוחלט, אך יכולה לעזור.

חוק ראשון: פועל שמנוקד בקובוץ (לא משנה באיזה זמן) = פועל סביל!

מכיוון שרק הבניינים הופעל ופועל מנוקדים בקובוץ (םֻ), ובנוסף שניהם תמיד סבילים, ניתן ליצור את המשוואה הבאה: קובוץ בפועל=סביל.

בנוסף, ראוי להדגיש להם שגם בניין נפעל לרוב סביל, אך לא תמיד. כמובן, עוד בניינים יכולים להיות סבילים לפי ההקשר של המשפט.

ולכן, ניעזר בחוק נוסף: פועל מבניין נפעל ואחריו מילת היחס ״על ידי״ = סביל.

ודאי שיהיו משפטים יוצאים דופן שיחרגו מחוקיות זו, אך לטעמי ניתן לקבוע שזהו כלי עזר מועיל וחשוב.

דוגמה: הפושע נתפס על ידי המשטרה.

דוגמה: הנהג נקנס על ידי השוטר.

מקווה שעזרתי, ומאחל לך המשך לימוד פורה ולמידה מהנה.

בהצלחה!!!

נימי


עוד שאלות ותשובות

פרסמו שאלה חדשה ונימי יענה